Opettajat

Opettajat

Vastuukollegio

Janitta Koskinen

Tutustuin eurytmiaan 20-vuotiaana tullessani opiskelemaan Snellman-korkeakoulun yleisopintovuodelle syksyllä 1999. Tätä edelsi monivuotinen musiikkiharrastus, jota en tahtonutkaan syventää ammatiksi asti. Nuoren ihmisen luottamuksella seurasin eurytmiaa tietämättä, mihin se johtaa. 

Valmistuin eurytmiaopettajaksi 2007 ja olen siitä lähtien tehnyt monenlaista eurytmian saralla. Olen opettanut eurytmiaa steinerkouluissa, pitänyt aikuisille eurytmiakursseja, tehnyt taiteellista eurytmiaa, opiskellut eurytmiaterapeutiksi, opettanut eurytmiakoulutuksessa ja toiminut eurytmiaterapeuttina. Terapeuttinen työ on ammatillisen identiteettini ydin. Meistä jokainen kantaa olemuksessaan yksipuolisuutta, joka on oikeastaan sairausprosessin alku. Eurytmiakoulutus on hyvin kokonaisvaltainen ja syvä matka, joka ei pelkästään muunna ihmistä eurytmian instrumentiksi, vaan tasapainottaa monia elementtejä ihmisen olemuksessa, tervehdyttää, kasvattaa itsetuntemusta ja auttaa ymmärtämään sitä, mikä on meille ihmisinä yhteistä ja elintärkeää. 

Ajatus Vapaasta Eurytmiakoulusta syntyi, kun näin toisten ihmisten silmissä palavan innostuksen tulla eurytmistiksi. Olen itse kiitollinen niille ihmisille, jotka ovat tahtoneet auttaa minua kasvamaan tähän ammattiin, joka on oikeastaan elämä itse. Yhtä kiitollinen olen tehtävästä, jossa voin auttaa muita elämäntiellään eurytmistiksi. 

Eurytmiakoulutus on vaativa matka opiskelijoille ja opettajille. Toivon, että voimme työskennellä toisiamme kuunnellen. Eurytminen liike elää aina suhteessa johonkin, ei koskaan irrallaan kokonaisuudesta. Voimme toteuttaa oman yksilöllisen tehtävämme vain, kun ymmärrämme sen osana kokonaisuutta. SIlloin emme kilpaile, vaan toimimme aidosti yhdessä. 

Jostein Aarbakke

Kuin tein ensimmäinen kerran eurytmiaa, oli kuin ovi avautui omaan minuuteeni. Jotain syvästi tuttua jota en pystynyt pukemaan sanoiksi kohtasi minua. Oli kuin olisin oppinut tuntemaan maailman sellaisena kuin se oikeasti oli ja nyt olin tullut sen tärkeäksi osaksi.

Sen jälkeen kun olin nähnyt ja tehnyt paljon eurytmiaa päätin opiskella siitä. Halusin itse tulla eurytmistiksi. Tieni meni ensin eurytmiakouluun Wieniin ja ensimmäisen opiskeluvuoden lopussa Hampuriin. Sain opiskella m.m. Carina Schmiedin ja Lotte Korffin kanssa. Molemmat olivat työskennelleet vuosia ensimmäisen eurytmistin, Lory Mayer-Schmidtin kanssa.

Tiesin jo opiskelun aikana että halusin tulla eurytmiaopettajaksi steinerkouluun. Jo heti työurani alussa totesin, että paras tapa saada aito yhteys oppilaisiin on taiteellinen ote. Olen nyt 35 vuotta työskennellyt eurytmian opettajana, viimeiset 27 vuotta Rudolf Steinerskolan i Helsingforsissa. Ensimmäinen kokemukseni opettajuudesta eurytmiakoulutuksessa sain 31 vuotiaana Mossissa, Norjassa. Se oli minulle haastava, mutta tärkeä kokemus. Kohtalo on tarjonnut sen jälkeen minulle mahdollisuuksia olla opettaja kolmessa eri eurytmiakoulussa ennen kuin nyt olen yksi opettajista Vapaan Eurytmiakoulun kollegiossa.

Olen syvästi kiitollinen, että saan olla osana tätä upeaa kollegiota, ja erityisesti kiitollinen sen ilmapiiristä. Eurytmiaopiskelu on haastavaa ja vaativaa, ja juuri siksi on minulle tärkeä huolehtia siitä, että me emme yritä tehdä siitä opiskelijoille vaikeampaa kuin se jo on. Eurytmia voi toteutua monella tavalla riippuen yksilöstä ja ryhmästä. Opettaja voi ainoastaan näyttää tietä, opiskelijan on itse löydettävä perille. Eurytmia on mitä suurimmassa määrin mahdollisuus syvään itsetuntemukseen ja keholliseen oppimiseen. 

Jenna Kirmanen

Löysin eurytmian pariin opiskellessani Snellman korkeakoulun yleisopintovuodella. Olin työskennellyt tanssijana ja tuntui luontevalta aloittaa eurytmiaopinnot. Eurytmian opiskelu oli hieno matka, joka muutti suhteeni itseen ja maailmaan.

Valmistuin 2020 ja minulla oli suunnitelmissa jatkaa taiteellista työskentelyä ulkomailla. Monen käänteen kautta päädyin kuitenkin opettajaksi Vantaan Steinerkouluun. Opettajuudessa minua innostaa taiteen ja pedagogiikan kohtaaminen. Jokainen oppitunti on onnistuessaan kuin pieni taideteos. Onnekseni olen saanut myös jatkaa taiteellista työskentelyä. Ariel ryhmän harjoitukset ovat viikkoni kohokohta ja koen tärkeäksi oman instrumenttini jatkuvan työstämisen ja elävöittämisen. 

Olen jatkanut opiskelua pedagogisilla jatko-opinnoilla Snellman korkeakoulussa ja eurytmiaterapeutin opinnoilla Englannissa. 

Jonna Kankkonen

Tutustuin eurytmiaan ensimmäisen kerran 27-vuotiaana Snellman-korkeakoulun yleisopintovuodella. Pitkän tanssihistoriani vuoksi tuskastuin eurytmiaan aluksi, mutta samalla tunsin sisimmässäni siinä olevan jotain sellaista mitä olin jo kauan etsinyt tanssin ja liikkeen maailmasta kuitenkaan löytämättä sitä. Eurytmia häiritsi minua siis hyvällä tavalla ja hain opiskelemaan eurytmiaa ja valmistuin eurytmiataiteen aineenopettajaksi. 

Eurytmia on minulle tapa ymmärtää maailmaa ja ihmistä. Eurytmisen ymmärryksen kautta on hienoa sukeltaa myös muihin erilaisiin liiketaiteisiin ja -harjoitteisiin, ja olenkin tehnyt eurytmian rinnalla jonkin verran myös muita liiketaiteita. Kaikki liike avaa uusia maailmoja ja eurytmian avulla niitä voi ymmärtää vielä syvemmin. Kaiken liikkeen keskiössä ja lähtökohtana on mielestäni tietoisuus. Kehomme liikkuu siten ja sinne minne tietoisuuteemme sitä ohjaa. Minkälainen tietoisuus minua johtaa? Koen, että eurytmian avulla ihminen pystyy puhdistamaan ja selkeyttämään omaa tietoisuuttaan niin, että pystyy toteuttamaan elämässään asioita, joita totuuden nimissä tahtoo tehdä.

Olen tällä hetkellä äitiyslomalla Elias-koulusta Helsingistä ja nautin vauva-arjesta esikoisemme kanssa. Eurytmiataiteen opettajuuden lisäksi olen Positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen opettaja sekä ABSR-stressinhallinta menetelmän sertifioitu opettaja (Activity-Based Stress Release). 

Olen kiitollinen itselleni, että minulla oli rohkeutta kouluttautua eurytmistiksi. Se on tehnyt elämästä kiinnostavan ja merkityksellisen. Olen kiitollinen kaikille minua opettaneille opettajille, mutta ennen kaikkea sille kollegiolle, joka mahdollisti minulle eurytmistin uran eli Riia Saari, Irmeli Salomaa ja Anne-Marie Somero – kiitos! Teidän viisautenne ja rakkautenne on tehnyt minuun syvän vaikutuksen. Olen syvästi kiitollinen siitä, että saan olla mukana Vapaassa Eurytmiakoulussa, työskennellä mahtavassa kollegiossa ja auttaa tulevia opiskelijoita eurytmiaopinnoissaan.

Koulutuksen muut opettajat

  • Aalto, Aura (musiikin teoria)

  • Aarbakke, Kirsi (kuvataide)

  • Ifill, Oliver (antroposofia, puheenmuodostus, bothmervoimistelu)

  • Infantas, Astrid (eurytmiaopetus, koulutuksen kansainvälinen mentori)

  • Kurppa, Reijo (antroposofinen lääketiede)

  • Maula, Markku (antroposofia)

  • Ojap, Virgi (eurytmia, Viron eurytmiakoulu)

  • Püü, Karmen (eurytmia, Viron eurytmiakoulu)

  • Salomaa, Irmeli (eurytmiaopetus, mentoriopettaja)

  • Sliakhter, Katja (antroposofinen lääketiede ja lääkärin konsultaatiot)

  • Somero, Anne-Marie (mentoriopettaja)